فواید گلاب در راستا زیبایی پوست و مو

آسیاب Rosa damascena L معروف به گلاب دمشقی در ایران به گل محمدی معروف است.

Rosaceae گیاهان زینتی معروفی هستند گلاب دو آتیشه شیراز و از آنها به عنوان سلطان گل یاد می شود در حال حاضر بیش از 200 گونه رز و بیش از 18000 رقم از این گیاه شناسایی شده است.

جدا از استفاده از R. damascena به عنوان گیاهان زینتی در پارک ها، باغ ها و خانه ها، آنها عمدتاً برای استفاده در عطر و دارو و صنایع غذایی کشت می شوند.

با این حال، R. damascena عمدتا به دلیل اثرات معطر آن شناخته شده است گلاب دو آتیشه سنتی در عروسی ها برای تضمین یک ازدواج شاد پراکنده می شد و نماد عشق و پاکی است و همچنین برای کمک به مراقبه و دعا استفاده می شود.

بین ایرانیان و این گیاه پیوند محکمی وجود دارد و محبوبیت گلاب دو آتیشه ممتاز نه تنها به دلیل اثرات دارویی بلکه به دلیل اعتقادات مقدس نسبت به آن است.

مردم این گیاه را گل محمدی می نامند، زیرا معتقدند عطر و بوی خوش آن آنها را به یاد حضرت محمد می اندازد.

در حال حاضر این گیاه در ایران به ویژه در کاشان برای تهیه گلاب و اسانس کشت می شود اسانس رز این گیاه به دلیل کم بودن روغن موجود در R. damascena و کمبود جایگزین های طبیعی و مصنوعی و یکی از گران ترین روغن های موجود در بازارهای جهانی است.

R. damascena نیز برای اهداف دارویی استفاده شده است. محصولات مختلف و ترکیبات جدا شده از گل‌ها، گلبرگ‌ها و باسن (گلدان بذر) این گیاه در انواع مطالعات in vivo و in vitro مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

با این حال هیچ بررسی برای جمع آوری اثرات دارویی R. damascena در زمان حاضر وجود ندارد بنابراین گلاب قمصر کاشان در این بررسی اثرات دارویی مهم R. damascena را که اخیراً در مطالعات متعدد منتشر شده است و جمع آوری و مورد بحث قرار می دهیم.

  • منابع:
    1. Pharmacological Effects of Rosa Damascena
  • تبلیغات: 
  1. همبرگر گوشت الاغ در چین خبرساز شد
  2. کشمش سبب پیری زودرس می رسد
  3. ساخت اولین آسانسور پلاستیکی با استفاده از بطری
  4. بیست میلیون دلار فقط در یک روز!